Pada postingan kali ini, saya ingin kongsikan antara yang menjadi asbab Customer Service ini masih relevant untuk dijadikan sebagai kerjaya pada masa akan datang Seringkali saya ingatkan, kerjaya sebagai perkhidmatan khidmat pelanggan ini, bukanlah semua orang yang boleh lakukannya, saya juga seringkali gagal ketika menangani halangan-halangan ketika berdepan situasi yang tegang ketika sedang bekerja di dalam bahagian khidmat pelanggan. Ok, Baiklah, saya akan kongsikan 5 sebab kerjaya Customer Service ini masih relevan di pasaran kerjaya buat masa ini,
1. Gaji yang lumayan
sengaja saya letakkan gaji sebagai sebab yang paling utama, kerana kalau bagi saya, saya akan cuba pertimbangkan gaji terlebih dahulu, hal ini kerana, tanpa gaji yang mengcukupi, kita tidak akan dapat membahagikan wang kita kepada bahagaian-bahagian keperluan yang lain seperti bahagian untuk kemahuan, bahagian untuk kecemasan, dan sebagainya, merujuk kepada Portal Jobstreet, kerjaya seperti Customer Service Agent, Customer Service Representative, Customer Care Specialist dan seangkatannya menawarkan gaji asas antara RM2000 ke RM3000 kepada para lepasan Kolej/Universiti. Ini belum masuk elaun shift, elaun pengangkutan, elaun makanan dan elaun cuti umum
2.Berpeluang untuk sertai pelbagai industri
Anda boleh menyertai pelbagai industri termasuk perbankan, hotel & travel, pendidikan, kourier, penyiaran dan banyak lagi walaupun sijil anda tidak berkaitan dengan industri tersebut..
3.Tunjuk ajar diberikan
Sekiranya anda tidak mempunyai minat atau pengetahuan terhadap industri yang anda ceburi itu, kebiasaannya latihan secara berbayar diberikan bagi tujuan sebagai gambaran awal kepada dunia perkhidmatan pelanggan yang anda ceburi.
4. Menambah baik kemahiran berkomunikasi
Apabila kita berada di dalam bidang khidmat pelanggan ini, kita dapat melatih diri untuk sentiasa perbaiki kemahiran berkomunikasi. Tambahan pula, secara tidak langsung, keyakinan terhadap diri sendiri juga akan dapat diperbaiki dari semasa ke semasa.
5. Mendidik diri agar Multi Tasking
Jika anda bukan individu yang boleh melakukan banyak perkara dalam satu masa, percayalah, sekiranya anda menceburkan diri dalam bidang khidmat pelanggan ini, lebih kurang 6 bulan sahaja, anda akan dapat menguasai kemahiran multi tasking ini.
Adalah perkara biasa untuk seorang pegawai khidmat pelanggan berbual dan mendengar persoalan pelanggan sambil membaca buku manual dan menaip laporan di komputer serta berinteraksi dengan team leader atau rakan sekerja tentang sesuatu isu.
Jadi sekarang bagaimana? masih lagi menganggur?
Sekarang bukan masanya menunggu kerja datang tanpa usaha, sudah tiba masanya untuk mencari peluang yang baharu.
5 sebab di atas adalah berdasarkan kajian saya yang serba kekurangan, diharapkan sekiranya ada penambah baikkan, dipersilakan tinggalkan komen di ruangan komen dibawah. *SHRMZB
Comments
Post a Comment
saya nak tahu apa yang ada di pemikiran anda